Steeds langer wachten op examen rijbewijs

Het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen luidt de noodklok over de razendsnel stijgende wachttijden voor het praktijkexamen. Zonder noodmaatregelen dreigt de wachttijd tot de zomer naar 20 weken op te lopen.

Sinds de recente lockdown gaat de reserveringstermijn voor het praktijkexamen door het dak, zeggen CBR-baas Alexander Pechtold en directeur bedrijfsvoering Jan Jurgen Huizing. Het CBR slaagt er hierdoor niet in om de forse corona-achterstanden voldoende terug te dringen. Dat stuwmeer was aan het einde van afgelopen zomer opgelopen tot 305.300 praktijkexamens en ruim 456.000 theorie-examens.

De diverse getroffen maatregelen om de examenachterstand in te lopen, sorteren slechts deels effect, beklemtoont het CBR. Het grootste probleem is het torenhoge ziekteverzuim sinds de omikrongolf. Ruim 12 procent van de 603 examinatoren zit thuis vanwege corona. Door het virus meldt bovendien 3 tot 5 procent van de kandidaten zich dagelijks af. Nog eens enkele procenten daarbovenop komt zonder reden niet opdagen. 

De wachttijd voor het praktijkexamen bedraagt momenteel al ruim 14 weken. Zonder ingrijpen zal deze termijn oplopen naar 20 weken. Pechtold wil daarom snel met de rijschoolbranche in gesprek over het nemen van de noodmaatregelen, die hij vorig jaar al als optie op tafel legde.

Paardenmiddelen’

Door de examenleeftijd tijdelijk naar 18 jaar te verhogen en eveneens te stoppen met tussentijdse toetsen en faalangstexamens, kan de wachttijd aanzienlijk dalen. Dit zorgt namelijk bij elkaar voor 170.000 examens minder op jaarbasis. Het CBR wil deze maatregelen echter niet dwingend opleggen. ,,Er zijn twee smaken: accepteren we dat de wachttijd komende maanden hoog zal zijn of gaan we daar wat aan doen?”

Pechtold neigt naar het eerste. De noodmaatregelen noemt hij ‘paardenmiddelen’. ,,Maar het is aan de rijscholen, en de Tweede Kamer gaat er vast ook iets van vinden. Wij gaan niets opleggen.”

Het CBR zegt er alles aan te doen om zoveel mogelijk examens af te nemen. ,,We nemen sinds vorig jaar ook al examens af in de avonden en het weekend”, stelde directeur bedrijfsvoering Huizing. Het personeel werkt verder regelmatig over. Gepoogd is verder om gepensioneerde examinatoren weer aan het werk te krijgen.

Nieuwe examinatoren

Het CBR beloofde bovendien 100 extra examinatoren te werven, maar dat blijkt veel lastiger dan gedacht. Van de ruim 8000 sollicitanten, kwamen er na een geschiktheidsonderzoek en rijtest uiteindelijk slechts 108 in de opleiding terecht. Daarvan vielen er ook nog eens 40 tussentijds uit. Slecht 68 examinatoren zijn nog in opleiding, waarvan een deel inmiddels ook examens afneemt. Nu er ook tientallen examinatoren jaarlijks met pensioen gaan, is de nettowinst relatief klein.

,,Het probleem is de zeer krappe arbeidsmarkt, waar ook wij last van hebben”, stelde Pechtold. Aan de betaling ligt het niet. ,,Het startsalaris van een examinator is 3400 euro, een leaseauto zit in de arbeidsvoorwaarden. Dat is niet slecht.”

Waar de wachttijden voor het praktijkexamen de pan uitrijzen, zijn de tijden voor het theorie-examen juist gedaald, van 10 weken in december naar slechts 2 weken nu. Sinds het CBR in de examenzalen geen anderhalve meter afstand meer hoeft te hanteren, kon weer op volle capaciteit gedraaid worden.

Newsletter

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte
van de leukste acties!

Altijd als eerst op de hoogte van het laatste nieuws en de leukste acties? Schijf je in voor de nieuwsbrief!

bookus

Volg een
proefles

Maak je liever eerst even kennis voor je start?
Vraag dan direct een proefles aan!